ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΠΙΝΑΚΑ


ΓΙΑΤΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ



Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

Ο Χρόνος και ο Φιλόσοφος

Ο λόγος της Πρωτοχρονιάς δε μπορεί να είναι άλλος, παρά λόγος για το χρόνο. Αυτός είναι και ο πρωταγωνιστής της ημέρας, αφού όλες οι (θετικές) πράξεις που γίνονται αυτή τη μέρα στοχεύουν στην επανάληψή τους μέσα στα δικά του πλαίσια.
Σκεφτήκαμε, να βρούμε έναν άνθρωπο που είχε άμεση σχέση με το χρόνο για να τον προβάλλουμε. Αυτός μάλλον είναι ο φιλόσοφος Im. Kant.  Είναι γνωστό ότι διαχειρίζονταν με σχολαστική ευλάβεια το χρόνο του. Αφού οι συμπολίτες του ρύθμιζαν τα ρολόγια τους, ανάλογα με την ώρα που έκανε τον περίπατό του. Τόσο συνεπής ήταν, που δεν αργούσε ούτε ένα δευτερόλεπτο σε αυτή την καθημερινή του συνήθεια!
Ακολουθεί λοιπόν,μαζί με τις ευχές για Καλή Χρονιά, ένα κείμενο για το φιλόσοφο του Καθαρού Λόγου,


Η «ΚΟΠΕΡΝΙΚΕΙΑ» ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
O ανθρώπινος λόγος δε μπορεί να απαντήσει σε φορτικά ερωτήματα, αφού αναζητεί απαντήσεις μέσω των εμπειρικών δεδομένων. Προσφεύγει λοιπόν σε ανώτερες αρχές. Aυτό το εγχείρημα είναι η Μεταφυσική.
Αυτή όμως γίνεται ένα πεδίο ατέρμονων διαμαχών αφού από τη μία μεριά ο λόγος αποδεικνύει την ύπαρξη Θεού, ψυχής κοκ, ενώ από την άλλη αποδεικνύει τα αντίθετα.
Η Μεταφυσική δεν πρέπει να απορρίπτεται, είναι φυσική καταβολή του ανθρώπου. Ο Καντ θέτει το ερώτημα πως είναι δυνατή. Είναι δηλαδή μία επιστήμη του καθαρού λόγου; Αυτό δε μπορεί να λυθεί από την εμπειρία, αλλά  από την αυτοκριτική του λόγου. Αυτό σημαίνει πως θα κριθεί η νοητική δύναμη αναφορικά με όλες τις γνώσεις, οπότε θα φανεί με ποια έννοια είναι δυνατή η Μεταφυσική (δηλαδή η Μεταφυσική είναι μία ενέργεια της νόησης και δεν αφορά την εμπειρία. Μπορείς για παράδειγμα να πεις πως προσλαμβάνεις το Θεό μέσω της εμπειρίας; Όχι λέει ο Καντ, γιατί είναι ενέργεια της νόησης).
Στην πραγματικότητα ο Καντ ενδιαφέρεται να βάλει τη Μεταφυσική σε ένα δρόμο επιστήμης. Και αυτό γιατί είναι σε έναν δρόμο τυφλών αναζητήσεων και δεν έχει μία αποδεκτή μέθοδο.
Πρέπει λοιπόν να υπάρξει μία αλλαγή στο φιλοσοφικό τρόπο του σκέπτεσθαι για να γίνει αυτό. Αυτή τη προσπάθεια ο Καντ τη συγκρίνει με την επανάσταση του Κοπέρνικου στην αστρονομία. ‘Όπως ο τελευταίος απέδειξε πως ενάντια στις αισθήσεις ο ήλιος είναι το κέντρο, έτσι και ο Καντ τόνισε πως το κέντρο της γνώσης δεν είναι τα πράγματα, αλλά ο νους!

Όμως ο φιλόσοφος εδώ αναιρείται! Γιατί αυτή η σκέψη σημαίνει πως τα αντικείμενα της γνώσης μας δεν είναι  πράγματα καθεαυτά (:κάτι δηλαδή υπαρκτό), αλλά φαινόμενα. Ο κριτικός λοιπόν λόγος αυτοπεριορίζεται αφού γνωρίζει τους υπερβατολογικούς όρους της εμπειρίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου