ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΠΙΝΑΚΑ


ΓΙΑΤΙ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ



Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017

Σχεδίασμα: ΤΟ ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ


Αποτέλεσμα εικόνας για κατά λουκάνΑπευθύνεται στον κράτιστο Θεόφιλο (Ρωμαίος αξιωματούχος;). Πιθανόν το «Θεόφιλος» θα πρέπει να εκληφθεί ως επίθετο
Ως συγγραφέας του έχουν προταθεί από την έρευνα
οι:
  • Ο «Λούκιος εκ Κυρήνης» (Πρ 13,1)
  • Ένας εκ των εβδομήκοντα μαθητών
  • Ένας από τους «δύο στο δρόμο προς Εμμαούς»
  • Καταγόμενος εκ Φιλίππων (γιατί τότε δεν έμενε σε δικό του σπίτι στην παραμονή της ομάδας του Παύλου εδώ;)
  • Αρχαία παράδοση: ο ιατρός Λουκάς-συνοδός του Παύλου (Κολ. 4,14)

Σκοπός της συγγραφής: Η πρώτη απολογία του χριστιανισμού στο Ρωμαϊκό κράτος (Streeter)
Όμως στο έργο παρουσιάζεται η μέγιστη συμπάθεια για τα περιθωριακά στρώματα της ιουδαϊκής κοινωνίας. Επομένως δεν είναι ένα κείμενο «απολιτικό», δηλ. αμέτοχο με τα προβλήματα των ανθρώπων. Άλλωστε η αλλαγή του κόσμου, ο ερχομός της Βασιλείας του Θεού, θα έλθει όταν αλλάξουν τελείως οι δομές του κόσμου.
Ταυτόχρονα δεν πρέπει να λησμονείται η αποστροφή του Ιησού για μορφές εξουσίας (Φαρισαίοι, Σαδουκαίοι, Ηρωδιανοί κ.α.).


Χρόνος και τόπος συγγραφής:
Μετά το 65 μΧ
Αντιόχεια
Ρώμη
Έφεσος (ως επιχείρημα φέρεται και η έκδοση των επιστολών στην Έφεσο)



Κύρια χαρακτηριστικά του έργου
Η ρωμαϊκή εξουσία εμφανίζεται ανεκτική έναντι του χριστιανισμού. Οι Ιουδαίοι είναι υπεύθυνοι για την Σταύρωση.
Κοινωνικά ενδιαφέροντα του συγγραφέα (τα κοινωνικά ενδιαφέροντα είναι συνδεδεμένα με την πολιτική κατάσταση. Πως εξηγείται τότε η αντίληψη για «απολιτικότητα» του Λουκά;)
Ιδιαίτερη συμπάθεια σε εθνικούς και Σαμαρείτες! (Παύλειος τοποθέτηση του συγγραφέα)
Αγάπη σε ασθενείς, καταφρονεμένους, ταπεινούς, γυναίκες, παιδιά
Ο Χριστιανισμός είναι ο αληθινός Ιουδαϊσμός άρα δικαιούται νομικής κατοχύρωσης(!)
Ο Χριστιανισμός δεν είναι επαναστατικό αλλά θρησκευτικό κίνημα
Θείος χαρακτήρας του Χριστιανισμού και η γοργή εξάπλωσή του είναι έργο της ενέργειας του Αγίου Πνεύματος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου